fredag 4. januar 2013

Semiotikk retorikk

Ikon betyr en abstraksjon av originalen. Altså noe som vil si at den hermer eller er formlik på originalen. Ikoner er som oftest internasjonale. En grunn til dette er at de skal være forståelige for alle, uavhengig av hvilken nasjonalitet, bakgrunn, språk eller kultur man har.

Symbol er noe man må kjenne betydningen av for å forstå. De har en dypere mening og henviser til eller representerer noe annet enn seg selv. Å forstå og tolke symboler krever kjennskap til den kulturen og sammenhengen de opptrer i.

Index har en direkte forbindelse til objektet, der det uttrykker seg gjennom en årsakssammenheng. Index betyr pekefinger oversatt fra Latin.


Denotasjon er den første, direkte betydningen.

Konnotasjon er den andre, indirekte betydningen.

Assosiasjon er den personlige betydningen.


Argumentasjon i reklame: Etos, Logos og Patos

Etos vil si å bygge opp troverdighet

Logos gir saksinformasjon

Patos vil si å appellere til følelsene



https://docs.google.com/file/d/0B9_VfRDDSb4wd2RVZmlLeHh2VVU/edit



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar